18 ביוני 2020 | ד"ר עופר מונר
הספציפיות וההתמחות הזו משקפת את הבשלות של תחום ה UX. יותר ויותר חברות מבינות עד כמה באמת אפיון UX הוא תחום רחב, עמוק ורב-פנים, ומוכנות יותר ויותר להשקיע בכמה מומחים, במקום לצפות שהכל יכוסה תחת תפקיד אחד.
2. מעבר לעבר עבודת פרילנס (במיוחד למומחים)
עם העלייה הזו בתארי המשרות המתמחות, מגיע גם שינוי של הדרך בה מעצבים עובדים – ובאופן שבו חברות עובדות.
בנובמבר 2018, קבוצת הקריאייטיב שיתפה פעולה עם AIGA כדי לסקר למעלה מ- 1,000 אנשי מקצוע בתחום הקריאייטיב.
הם גילו כי 37% מצוותי הקריאייטיב צופים כי הם יסתמכו יותר על פרילנסרים בשלוש השנים הבאות, כאשר 17% מתמקדים במאמצי הגיוס הפרילנסרים שלהם במחקר ועיצוב חוויית משתמש.
חברות מתחילות להעסיק לפרויקטים ולא למשרות. אנו צופים שנראה עסקים רבים יותר ויותר פונים לפרילנסרים וקבלנים על בסיס פרויקטאלי על מנת למלא פערים מסוימים במיומנויות.
דוגמה עיקרית למודל זה הוא צוות פנים של מעצבי UX בצורת T או שניים שמתקשרים באופן זמני עם חוקר UX על מנת לעזור להם להרים פרויקט בשלבי ההתחלה שלו.
עבור מעצבים מומחים בפרט, 2019 עשויה לספק יותר הזדמנויות מתמיד לצאת לקריירה עצמאית.
3. UXers זקוקים למיומנויות מעבר למסך הדו מימדי
בעידן המציאות המוגברת (AR) והווירטואלית (VR), ממשקי משתמש קוליים וצ'אט בוטים, מעצבי UX של ימינו חייבים להיות מסוגלים לחשוב מעבר למסך – ומעבר לעיצוב.
ככל ש- UX מעורה יותר בתוצאות העסקיות, המעסיקים שמים דגש רב יותר על כישורים רכים והבנה עסקית.
על פי הרשימה השנתית של LinkdIn של המיומנויות המבוקשות ביותר, מעסיקים בשנת 2019 מחפשים יצירתיות, שיתוף פעולה ויכולת הסתגלות, יחד עם מיומנויות קשות בתחומים כמו אפיון UX, בינה מלאכותית ויכולת ניתוח ונימוק אנליטיים.
כיום, על מנת להיות מאפייני UX נחשקים, חשוב יותר מתמיד להתחיל ללמוד מיומנויות חדשות.
מעצבי UX יצטרכו להתחיל ליישם את מה שהם כבר יודעים על סוגים פחות מוכרים של ממשקים וחוויות. במקביל, הם יצטרכו לשלוט בעקרונות ובהנחיות חדשות – כמו כן, הם יצטרכו ללמוד ולשלוט בעקרונות אפיון וחוקים עבור אפיון חוויות הכוללות את כל החושים ב VR, או כיצד לאפיין לממשקים קוליים.
נראה יותר ויותר הזדמנויות שנפתחות בפני מעצבי UX מעבר לתחומים האופייניים לעיצוב דיגיטלי ושירותי.
למי שמעוניין לעמוד בקצב תעשיית הטכנולוגיה, השכלה נוספת לשדרוג היכולות בתחומי אפיון רחבים יותר תהיה מוקד עצום בשנת 2019 ומעבר לה.
4. עידן הלמידה האלקטרונית והלמידה העצמאית.
בעידן זה, שבו אפשר ללמוד את הכל און-ליין ולבד, היכן וכיצד לומדים מעצבי UX את המקצוע והכישורים הנדרשים?
עם מעט מאוד תוכניות עיצוב UX ייעודיות הזמינות במובן המסורתי – כלומר, בבית הספר או באוניברסיטה – סביר להניח שרבים מהמעצבים של היום מלמדים את עצמם או משתתפים בתוכניות שאינן תואר.
בהתחשב באופי הרב תחומי של התחום, זה לא נדיר שאנשי מקצוע מתחומים שונים יפתחו קריירת אפיון UX בהמשך החיים.
כשמדובר בלימוד עיצוב UX מאפס, תוכניות מקוונות נוטות להיות נפוצות יותר ויותר.
האם זה עשוי להשתנות בעתיד הקרוב? כנראה שלא. כאשר שוק הלמידה האלקטרונית העולמית יעמוד על שווי של 287 מיליארד דולר עד 2025 (לעומת 107 מיליארד דולר בשנת 2015), אנו צופים שמספר בוגרי ה- bootcamps המקוונים הנכנסים לעולם ה- UX יעלה בהרבה על המגיעים ממוסדות למידה מסורתיים (כמו אוניברסיטאות).
5. העיצוב האתי חייב להיות בראש סדר העדיפויות
ראינו כי מעצבי UX יצטרכו ללמוד מיומנויות חדשות בשנת 2019 ואילך, כמו עיצוב לקול, VR ו- AR – אבל יש עוד נושא חם שמשפיע ישירות על תפקיד מעצב ה- UX: אתיקה.
.מעצב המוצר Lu Han דן לאחרונה בבלוג Spotify על כמה מהדרכים בהן עיצוב לא אתי יכול להזיק למשתמש – החל מחוסר פעילות ומחסור שינה המתרחשים מגילה אינסופית בפיד, ועד דימוי עצמי שלילי, חרדה ודיכאון.
כמה נדודי שינה וגלישה בשעות הלילה המאוחרות באחריותנו? חברות טק בפרט נמצאות תחת לחץ הולך וגובר לקחת אחריות בכל הנוגע לנושאים כמו התמכרות לסמארטפונים.
במקום פשוט להאשים את המשתמש ולהעלים עין, המוקד צריך לעבור לעיצוב אחראי.
אמנם נעשו כמה צעדים ראשונים בתחום – למשל, הודעת "התעדכנת, אין פוסטים חדשים!" שעולה לאחר גלילה רבה מדי בפיד של אינסטגרם – עדיין יש דרך ארוכה מאוד לעבור. כתומכי המשתמש ומעצימי משתמשים, מעצבי UX יטלו חלק גדול מאחריות זו.
יותר מתמיד, מעצבים חייבים לשאוף ליצור מוצרים המספקים חווית משתמש חלקה מבלי לקדם רמות שימוש לא בריאות ואפילו מזיקות.
בשנת 2019 הצרכנים יחפשו חברות ומוצרים הנוקטים בפעולה גלויה להפחתת השפעות מזיקות של הטכנולוגיה, כך שעיצוב אתי יהווה מוקד ענק.
ככל שהטכנולוגיה מתפתחת ומשתנה כך גם הציפיות של הצרכן והמעביד. על המעצבים של היום להיות מוכנים להסתגל ולצמוח בקצב מהיר.
זו תקופה מרגשת ומאתגרת להיות אנשי אפיון UX.
(חלק ממאמר נוסף של InVision הסוקר את הטרנדים לשנת 2020)
אפשר לקרוא את המאמר המלא פה
המאמר נכתב על ידי Emerson Schroeter בבלוג של InVision ותורגם על ידי ד"ר עופר מונר
5. ביקוש גבוה יותר לאנשי UX מומחים
בגדול, עסקים מקדישים יותר תשומת לב ומשאבים לעיצוב, וכתוצאה מכך צוותי העיצוב כיום גדולים מתמיד. ל Google יש יותר מ -3,000 מאפיינים ול IBM יותר מ -2,000.
לחברות ביטוח ופיננסים מסוימות יש אפילו צוותי עיצוב של 150 ומעלה.
ככל שצוותי עיצוב צומחים בשנה החדשה, ברור שנראה עוד יותר ביקוש לאנשי UX שיוכלו לשגשג בסביבת פיתוח מוצרים משולבת יותר ויותר.
לדוגמה, חברות כמו Amazon, Google, Microsoft ו- Airbnb שוכרות כעת:
מעצבי UX עם ניסיון בפיתוח ועבודה עם Style guides.
מעצבי UX המסוגלים לתקשר ברמה טכנית גבוהה עם מדעני ומהנדסי נתונים.
כותבי וחוקרי UX עם ניסיון בניהול פרויקטים.
דרג ניהולי בעיצוב UX המספקים מנהיגות בצמתי המחקר, הפיתוח, העיצוב, ההנדסה, התוכן, השיווק והאסטרטגיה העסקית.
מתמחי UX (Interns) בעלי כישורים בעיצוב גרפי, עריכת וידאו ומודלים תלת-מימדיים.
לדוגמא:
דרישות המשרה של Microsoft למתמחי ב- UX בשנחאי (משרת אפיון סביבות 3D)