טל סולומון | 2019 | http://gestal.co
לשמחתי הרבה התחלתי לקבל לאחרונה בקשות רבות להמלצה על ספרי UX מוצלחים, אז הנחתי שהדבר הנכון לעשות יהיה לפרסם רשימת קריאה. לצערי, ואני מניח שגם לצער חלקכםן, יש רק 24 שעות ביממה 7 ימים בשבוע ומעט מאוד זמן לקרוא ספרים אז חשבתי שכדאי יהיה לחלק את הרשימה לקטגוריות שתעזורנה לכםן לחלק את זמן הקריאה:
מבואות:
הספרים שכל מאפייןת חוויית משתמש צריך לקרוא נ.ק.ו.ד.ה. נכון, לא צריך לקרוא כל ספר שיוצא לשוק, אבל ספרי המבואות מהווים את האורים ותומים של הדיסציפלינה ועליהם פשוט אי אפשר לדלג.
עזרים:
אלו הספרים שכדאי שיהיו לכםן במשרד כדי שתוכלו לשלוף את הרלוונטי מביניהם בכל פעם שעולה דילמה מקצועית. אלו לא ספרים שצריך לקרוא מא'-ת', בעיקר בגלל שהערך שתקבלו מקריאה רצופה של הספרים הללו הוא כנראה נמוך. חשוב אפוא ללמוד את האופן בו הם בנויים ומה מוצג על כל נושא, כדי שתוכלו להשתמש בהם ביעילות לכשתצטרכו.
מחקר משתמשים:
תהליך עיצוב-מוכוון-משתמשים (UCD) מתחיל בהבנת המשתמשים. הספרים בקטגוריה הזו יספקו למאפייןת מתחיל את כל הכלים הנכונים כדי להניע מחקר משתמשים תקף ואיכותי.
מתודות: מתודת העבודה הנכונה היא זו שתשים את המשתמשת במרכז ותדאג שהוא יקבל את העיצוב האיכותי והרלוונטי ביותר עבורה. בעזרת הספרים שבקטגוריה הזו תבינו איך להפוך את מחקר המשתמשים שלכם למודל קונספטואלי, איך להפיק עיצובים מוצלחים תוך שבוע ולמה לעזאזל כולם מתכוונים כשהם אומרים Lean UX.
פסיכולוגיה:
כמי שאחראים לאינטרקאציה שבין האדם למחשב/לאפליקציה/לאתר/למערכת, חשוב שנבין אנשים. מכיוון שזה יהיה קצת קשה, אולי נתחיל עם האופן בו אנשים תופסים, זוכרים, מרגישים ומקבלים החלטות.
בלוגים ופודקאסטים:
לא ממש מתחברים לקונספט של ספרים? אז הנה רשימה של מקורות מידע אלקטרוניים בנושאים שונים.
רגע לפני שמתחילים, אני רוצה לספר לכם קצת על האופן בו אני קורא ספרים.
את חדוות הקריאה גיליתי במהלך השמירות הארוכות והמייגעות בשירות הצבאי. בכל זאת, הזמנים הם זמני פוסט מבצע "חומת מגן", הגזרה התנהלה על מי מנוחות והשמירות סיפקו תנאים אופטימליים לקריאה אינטנסיבית. ברקע מתפרסמים עוד ועוד ספרים מ-ע-ו-ל-י-ם כמו צופן דה וינצ'י, קפקא על החוף, רודף העפיפונים ואשתו של הנוסע בזמן. כל הפרוזה הזו הייתה עבורי הכנה מצוינת לשלב בו אתחיל לקרוא מאמרים או ספרים מקצועיים. המעבר לספרים מקצועיים התחיל רק 6 שנים אחרי, במהלך לימודי התואר הראשון. בשלב הזה הייתי חייב ללמוד לקרוא באופן מאוד שונה מכל מה שהכרתי מ-2 סיבות:
(1) הצורך לזכור באופן פרטני חלקים נרחבים וספציפיים בספרים/מאמרים,
ו- (2) הרבה מהספרות האקדמית שנתקלתי בה לא ידעה "לספר סיפור", מה שהצריך אותי לבנות את הסיפור (בין אם בראשי או על הנייר).
משום כך הייתי חייב לאמץ גישת קריאה אקטיבית. גיליתי שכאשר אני:
ספרי המבואות הם הלחם והחמאה של עולם חוויית המשתמש. הם לא המציאו שום דבר חדש, אבל בדיוק כמו אמזון ונטפליקס, הם הצליחו להנגיש תחום שלם באופן שכל בר-בי-רב יכול להבין וליישם. ממש כמו שמישהו מספר לי שהוא לא שמע עדיין את ה- Black Keys (או כל זמר/להקה שאתם אוהבים) – אני די מקנא במי שעדיין לא קרא את הספרים האלו.
Don't Make Me Think / Steve Krug
אפשר (ואולי גם צריך) להסתכל על כותרת הספר ככותרת לדיסציפלינה כולה – אל תתנו למשתמשים שלכם לחשוב. כמי שנחתו בפעם הראשונה באתר שלכם, או נכנסו בפעם הראשונה לאפליקציה שלכם, משתמשים לא אמורים לתהות לגבי הצעד הראשון שלהם וכמובן גם לא לגבי שאר הצעדים. קרוג מתאר בפשטות יוצאת דופן את הדבר הבסיסי ביותר שמצופה ממאפיין חוויית משתמש – יצירת חוויית משתמש שקופה. הדוגמא האהובה עליי מהספר היא השימוש במיקרו-קופי "מגניב" על חשבון "ברור". כך למשל במקום לכתוב "Jobs" ככותרת לחלק באתר שמציג את העבודות הזמינות בחברה כלשהי, קרוג נותן דוגמאות לשגיאות אפשריות (שמשום מה צצות דווקא בזמן האחרון) כמו "employment opportunities", או גרוע יותר: “job-a-rama” ה(לא)מגניב.
נכון, הספר נוגע לאתרי אינטרנט Webיים, אבל זה לא אומר שהעקרונות שמוצגים בו אינם רלוונטיים גם לשאר עולמות התוכן. ולכן לא משנה מה אתם מעצבים, קרוג יעזור לכם לעצב אותו כשהמשתמשים כל הזמן בראשכם.
the Design Of Everyday Things / Don Norman
אני ארשה לעצמי להיות בוטה – אם לא קראתם את DOET, אתם צעד אחד מאחורה. אחד הדברים המעניינים ביותר בספר הוא החלוקה המצוינת של נורמן ל- 3 סוגי פסיכולוגיות* של אנשים: Visceral – התנהגויות טבעיות הקשורות בעיקר למערכת העצבים כמו נשימה או עייפות. מושג רלוונטי בהקשר הזה יהיה פידבק, כך שכאשר כפתור נלחץ המשתמשים מצפים להתנהגות טבעית של "תגובה" תוך זמן הגיוני; Behavioral – התנהגויות רפלקסיביות כמו התרחקות טבעית מאש, שהן מודעות מטבען ואינן דורשות זמן עיבוד ארוך. בהקשר הזה ניתן לדבר על החיוויים שאנחנו מקבלים מהסביבה כדי להבין כיצד להתנהג בהמשך, כמו למשל הבנה שתהליך מסוים (למשל תהליך טעינת מסך) מסתיים; ו- Reflective – התנהגויות ברמה קוגניטיבית גבוהה יותר המערבות תהליכי קבלת החלטות או תכנון. דוגמא רלוונטית תהיה בחינה מדוקדקת של תסריט משתמשים כדי שהמעצב יתאים את הממשק לשלל התהליכים האפשריים שהמשתמשים יבחרו להוציא לפועל.
חלוקה כמו זו מאפשרת למעצבי חוויית משתמש להתייחס לתהליכים הפסיכולוגיים השונים של המשתמשים בעיצוב ממשקים שונים – פיזיים או דיגיטליים – ובכך לספק את הפתרונות הרלוונטיים לכל צעד בתהליך.
*רק לבהר: בהמשך אציג את ספרו האחר של נורמן על רגשות, בו הוא משתמש באותם מושגים להציג 3 סוגי רגשות.
About Face (4th Edition) / Alan Cooper
בפברואר האחרון פתח אלן קופר את כנס IxDA בליון (צרפת) בהרצאה דרמטית בה סיפר על זניחתו את עצוב חוויית המשתמש בכרך הבורגני הסן-פרנסיסקואי לטובת מחשבות על עיצוב "מגן-משתמשים" בפרברי קליפורניה (אמיתי לגמרי – כל ההרצאה שלו מלווה בתמונות בסגנון "בוב החקלאי"). אם לסכם את ההרצאה במשפט, קופר טוען שכמעצבי חוויית משתמש עלינו לחשוב על טובת המשתמשים לא רק בהיבט העיצובי, אלא גם בהיבט המוסרי. הנה, תראו בעצמכם.
אבל לפני שהתגייס לשומרי הגלקסיה הסיבר-נטית, קופר היה עסוק בלעזור לנו לעצב טוב יותר עבור משתמשים באמצעות "עיצוב-מוכוון-מטרות". הוא פיתח את מושג ה"פרסונה" לכדי תיאוריה שלמה ובמהדורה הרביעית גם קישר את 3 סוגי המטרות עליהן מדבר ל- 3 סוגי הפסיכולוגיות של נורמן. פרסונה היא מודל-משתמש, ארכיטיפ המייצג תופעות מורכבות בצורה אבסטרקטית ואנושית – מה שמאפשר לנו, המאפיינים, להיות מדויקים ומקיפים יותר באופן בו אנחנו מעצבים עבור המשתמשים שלנו (במידה וניתחנו את "סוגי" המשתמשים שלנו לאור ניתוח פרסונה).
החלק האהוב עליי בספר הוא ההתייחסות של קופר למושג ה- Undo מתוך נקודת מבט מוכוונת-מטרות. כשהצגתי את גישת ה- "Undo enables exploration" למפתחים בעבר, נתקלתי בהרבה הרמות גבה. אבל כשהצלחתי לפשט לאדם שמולי את האספקט הפסיכולוגי של המושג (בקצרה, ה- Undo בעצם מאפשר למשתמש "לטעות" מבלי לשלם על טעויותיו, מה שמעלה את הסיכוי לאקספלורציה ומזרז את למידת המערכת) הגבות הורדו חזרה לחצי התורן (;
בעיניי, כל סטודיו הנותן שירותי חוויית משתמש וכל מוצר בעל צוות ייעודי האמון על חוויית המשתמשים צריך להחזיק ספריה. אם אנחנו רוצים לגרום לתחום לשגשג ולגרום לכך שכל מוצר ישקיע בחוויית המשתמשים שלו כמעט כמו שהוא משקיע בפיתוח המוצר דה-פקטו, עלינו לא רק להתייחס ביתר שאת לכללי האצבע שנכתבו על ידי אנשים סופר-מוכשרים שהיו כאן לפנינו, אלא גם לתעד את העבודה שלנו – על ידי כתיבה, קטלוג מסכים – ולשתף עם כל מי שאפשר.
קבוצת הספרים בקטגוריה הזו חולשת על כל ההיבטים החשובים בתחום – מהמרכיבים הקוגניטיביים של חוויית המשתמש, דרך אלמנטים של עיצוב החוויה ועד המדידה של טיב העיצוב. אלו ספרים שכדאי להחזיק קרוב לשולחן ולשלוף בכל פעם שעולה סוגיה מאתגרת.
100Things Every Designer Needs To Know About People / Susan M. Weinschenk
בכל פעם שאני רוצה להסביר למישהו מה אני באמת עושה במהלך היום, אני שולף דוגמא מהספר הזה ומציג דילמה המערבת את אותו המנגנון. הדוגמא האהובה עליי, אגב, היא עיקרון 140 התווים של טוויטר (שדווקא השנה החליטו לבחון אותו מחדש). אני די בטוח שלא חשבתם שזה קשור להתניה קלאסית (פאבלובית) ולמעגל הדופמין שמניע את ההתניה.
מבנה הספר מאפשר להשתמש בו באופן אד-הוקי בכל פעם שעולות שאלות לגבי מוטיבציה, זיכרון, קריאה, קשב וקבלת החלטות של משתמשים. כותבת הספר, סוזן מ.ווזניאק (PhD), מאפשרת לכל מעצב לא רק לקבל תשובות סתומות לגבי אותן תהיות, אלא מאפשרת לו לחקור באופן תמציתי ומדויק הכולל דוגמאות קונקרטיות, את מרכיבי אותה תשובה.
An Introduction To Human factors engineering / Christopher D. Wickens
התוודעתי לספר הזה במהלך התואר השני שם יצא לי לעבוד איתו באופן די שוטף. בהתחלה חששתי שמדובר בעוד אנציקלופדיה אנכרוניסטית עם תיאורים שאינם רלוונטיים לעולם התוכן של חוויית משתמש, אבל מהר מאוד גיליתי שלא רק שהספר מתייחס לכל (!) הנושאים הרלוונטיים לעולם התוכן, הוא גם מגדיל להתעמק בכל אחד מהנושאים בצורה שאינה מעייפת את הקורא. נושאים כמו אפיון ועיצוב תצוגות ובקרים, קוגניציה, חקר מערכות הראייה והשמיעה, אוטומציה, ארגונומיה ורבים אחרים, מאפשרים למאפיין חוויית משתמש לרכז את תהליך העיצוב סביב המשתמש, ובכך להפוך את התהליך ל"עיצוב-מוכוון-משתמשים" (עמוד 35).
מתחילים
Just Enough Research / Erika Hall
אריקה הול (שהרצתה בארץ במסגרת הכנס UX Salon) היא אחת מהכותבות היותר מעניינות בתחום מחקר המשתמשים. ערוץ המדיום שלה עמוס בכל טוב. היא פותחת את הספר בפנייה להיגיון הבריא שלנו וגורסת שבכדי לשפר מוצר זה חשוב להכיר לעומק את הסטטוס הנוכחי שלו וחשוב מכך – מדוע הוא כזה. זו בעיניי פתיחה נהדרת עבור מי שרוצים לקחת את מקצוע האיפיון קצת יותר ברצינות. אמירה נוספת העולה מהספר היא שמחקר הוא לא כדי לשאול אנשים מה הם אוהבים. די מובן מאליו, נכון?! אז זהו, שלא. ראיתי כבר עשרות מוצרים שעיקר התעסקותם היא לשאול את המשתמשים (הקיימים והפוטנציאליים) מה הם אוהבים או רוצים – גם אם לא במישרין. מחקר השוק שערכתם והעלה שרוב העולם משתמש ב- Microsoft Word לא הופך אותו למעבד התמלילים האהוב בעולם או אפילו השמיש בעולם. אם תשתמשו בשיטות שהול מציגה בספר (ובעיקר בשיטת קיטלוג המחקר המצויינת שלה) תבינו מדוע ואיך אנשים משתמשים ב- Word כדי לתרגם את המטרות וצורכי המשתמשים לכדי מעבד התמלילים של העתיד.
מתקדמים
Quantifying the User Experience / Jeff Sauro
כשהתחלתי להתעמק במחקר משתמשים התוודעתי לאמת הנוראה שזה לא פשוט לכמת את חוויית המשתמש. למזלי, פסיכולוגים רבים לפני המציאו עולם שלם של שיטות מחקר המאפשרות לכמת מושגים סובייקטיביים (כמו שמחה או זיקה לזיתים שחורים למשל). הם אפילו המציאו שיטת מדידה רלוונטית המוכרת לנו בשם סטטיסטיקה. הספר הזה לוקח את המתודות הרלוונטיות ובעזרת סטטיסטיקה יחסית פשוטה (או לפחות כזו שתוכלו לחפש הבהרות לגביה באינטרנט) עוזר לנו, ליטרלי, לכמת את חוויית המשתמש. הספר בנוי בצורה מאוד נכונה ומקל על הקורא להבין מהי המתודה הרלוונטית עבור המחקר הספציפי שהוא רוצה לקיים.
מבין כל הספרים שנמצאים ברשימה הזו, הספר הזה אהוב עליי במיוחד. הוא מדויק, אפקטיבי וגורם לקורא להרגיש מקצועי. לפעמים קצת יותר ממה שהוא באמת (:
Hooked / Nir Eyal
אולי אחד הספרים המעניינים והמוכרים ביותר ברשימה הזו הוא Hooked של ניר אייל. הספר מוליך את הקורא דרך 4 צעדים ליצירת מוצרים המאפשרים למשתמשים להתרגל אליהם במהירות ובקלות, תוך שהוא לוקח בחשבון גם את ההיבטים המוסריים בתהליך. ההגדרה של ניר אייל להרגל היא התנהגויות אוטומטיות שנוצרות בעקבות רמזים קונטקסטואליים. הדברים שאנחנו עושים עם מעט או בלי מודעות כלל. ברור אפוא מדוע חברות שיוצרות הרגלי שימוש חזקים ופשוטים (כמו הגלילה האינסופית של Facebook) משגשגים. הצעדים המוצגים בספר הם:טריגר (חיצוני או פנימי) המניע את ההתנהגות, פעולה (קלה ומוטיבציונית) הנעשית תוך ציפייה לתגמול, תגמול משתנה הגורם לנו לחזור על הפעולה הזו שוב ושוב, והשקעה הנוצרת מתוך הבנת המשתמשים ש"כדאי להם" להשקיע את זמנם ומרצם בשירות כדי להרוויח את התגמול שוב ושוב.
ניר מחבר כל חלק בספר שלו לתיאוריות קוגניטיביות רלוונטיות ומעניינות (כמו 'אפקט איקאה' של דן אריאלי) ומאפשר לנו להבין בקלות מדוע התהליך המתואר באמת עובד.
Thinking Fast, Thinking Slow / Daniel Kahneman
במקרה כתבתי כמה מילים על הספר בעבר, אז הנה הטקסט (עם ריוויזייה קלה):
שאלה שאני שומע המון לאחרונה: "אני רוצה להיכנס לתחום ה- UX אבל לא ממש בטוחה מאיפה להתחיל… יש לך המלצות? כן, יש לי (:
לא ניכנס כאן לדיון על מהי חוויית משתמש, איפה היא מתחילה והיכן נגמרת, אבל נסכים (אני מניח) שה- User מהווה את חלק הארי של הדיסציפלינה מעצם שמה חוויית משתמש. אם כך תסכימו איתי שהדרך הנכונה "להיכנס" לעולם של חוויית המשתמש תתחיל בלהבין אנשים באופן כללי, ואת האופן בו הם חושבים בפרט. למזלנו, אנשים חכמים ומוכשרים מאיתנו כבר חשבו על הרבה תשובות לשאלה הזו (תרשמו "פסיכולוגים קוגניטיביים" בגוגל) ואנשים אחרים, חכמים ומוכשרים מאיתנו גם הם, ממשיכים לערום שאלות בנושא. ביניהםן יש את אלו שעוברים מתחת לרדאר ומצליחים להשפיע בעיקר ברדיוס הקטן שלהם, אולם יש את אלו שמצליחים להשפיע עד כדי פרס נובל. דניאל כהנמן (ושותפו, עמוס טברסקי המנוח) הם שניים כאלו.
כהנמן, פסיכולוג קוגניטיבי, אביה המשותף של תורת הערך (עם טברסקי) הסופר-סופר-סופר חשובה ומעניינת, הקדיש את רוב חייו להבין את דרכי החשיבה של אנשים, וכפי שהדגים בתורת הערך – את האופן בו אנשים מקבלים החלטות במצבים ותנאים שונים (דילמות מוניטריות בעיקר). הוא גם כתב ספר – Thinking Fast, Thinking Slow – שגם מסכם באופן מופשט את עיסוקו בתחום קבלת ההחלטות, וגם מתמקד ב-2 המערכות בהן אנו עושים שימוש כשאנו מקבלים החלטות. שמן המקצועי של המערכות הללו הוא מערכת 1 ומערכת 2 (הוא פסיכולוג, לא איש מיתוג…).
מערכת 1 היא המערכת האוטומטית שלנו, זו הפועלת על בסיס אינטואיציות, ומשום כך היא גם המהירה להגיב מבין שתי המערכות בעת שאנחנו נתקלים בסיטואציה הדורשת "קבלת החלטה" כלשהי (כמו למשל האופן בו תבחרו להגיב לאמירה של מישהו, או תגובתכן לכשתראו מישהו רץ לעברכם עם סכין). זו המערכת הלא-מודעת מבין השתיים (בכל זאת, פסיכולוגיה…) ומשום כך היא מאוד אסוציאטיבית בניתוחה את המציאות. מערכת 2 היא המערכת המודעת. היא זו שמנתחת את המציאות באופן אנליטי ורציונלי, ובעיקר – לאט יותר ממערכת 1. במקרים בהם נדרש מאמץ קוגניטיבי (כמו כתיבת שורות אלו למשל) מערכת 2 היא שתיקח את המושכות. למעשה, בכל זמן שהיא מסוגלת לכך, מערכת 2 תנטר את מערכת 1. מערכת 1 תציע פתרון מהיר, מערכת 2 תבחן, תדייק ותוציא לפועל את הפתרון הנכון בעיניה. אולם כאמור, מערכת 2 לא תמיד תהיה שם כדי לנטר בזמן. למעשה, היא תיכשל בניטור ברוב המקרים, בין אם משום שתסמוך על מערכת 1 (למשל במצבי שמחה מוקצנים) או פשוט מעצם היותה איטית (ואולי גם עצלנית) יותר.
"לחשוב מהר, לחשוב לאט" הוא ספר נהדר שפותח ה-מ-ו-ן דלתות לעולם המרתק של הפסיכולוגיה הקוגניטיבית ומאפשר ללמוד על התפתחות התחום באמצעות הדרך שעבר כהנמן בעצמו, שעליה הוא מספר בספר.
עובדת בונוס: רוצים לדעת אם מערכת 2 של האדם איתו אתם מדברים עובדת כרגע? שימו לב לאישונים שלו. מחקרים מראים שבזמן שימוש במערכת 2 האישונים מתרחבים. למעשה, גם לחץ הדם עולה קלות והדופק מתגבר.
Emotional Design / Don Norman
אם קראתם את The DOET book ואת About Face שנמצאים בקטגוריה הראשונה של הרשימה הזו, אתם ודאי מכירים את 3 סוגי הרגשות שנורמן מתייחס אליהם בספרו Emotional Design. הראשון הוא Visceral – הרגש הראשוני שהמשתמש חווה בפעם הראשונה שהוא פוגש בממשק. ככל שהממשק שלכם מתאר באופן המוצלח ביותר את הרגש שאתם מעוניינים שהמשתמש יחוש (מפחיד, מרגש וכו') כך הרגש הויסרלי יהיה חיובי יותר; השני הוא Behavioral – שמישות הממשק. ככל שרמת השמישות של הממשק שלכם תהיה גבוהה יותר (כלומר הממשק יספק למשתמש תהליך נוח, יעיל ומשביע רצון להשיג את מטרתו) כך המשתמש יהיה מרוצה יותר; השלישי הוא Reflective – סוג הרגש הזה נוגע לרמת ההבנה של הממשק/מוצר, כלומר יש כאן כבר עירוב של הקוגניציה של המשתמשים. ככל שהמשתמשים "יתחברו" לממשק באופן אישי יותר, כך החוויה תהיה חיובית יותר.
אני מרגיש שדיברתי יותר מדי על דון נורמן והתרומה שלו לתחום, אז פשוט נסכם שתקראו גם את הספר הזה, טוב?
אם מסקרן אתכם מה מתרחש במוחם של המשתמשים שלכם, אם אי פעם רציתם להיות מסוגלים לחזות את פעולותיהם ולהבין את המניעים העמוקים ביותר שלהם, ובכן – עכשיו אתם יכולים.
הספר רותם את הכוח המדעי של הפסיכולוגיה הקוגניטיבית בשילוב עם הניסיון המקצועי העשיר של ד"ר מונר ומספק מבט מרתק על משתמשים ועל ההתנהגות שלהם כבני אנוש. ד"ר מונר מראה בשפה פשוטה ובגובה העיניים כיצד המשתמשים סורקים מסך, מפנים קשב, לומדים מידע חדש, משננים ומעבדים מידע, מקבלים החלטות, חווים רגשות ועוד.
זהו ספר המאפשר לקבל הצצה אל נבכי המודע ותת המודע של בני אדם ושתוכלו באמצעותו להבין את המשתמשים שלכם ולספק תחזיות מדויקות על ההתנהגות העתידית שלהם.
זה לא עוד ספר על אפיון חוויית משתמש, זה ספר על תהליכים פסיכולוגים עמוקים אשר יאפשרו לכם להכיר את המשתמשים שלכם טוב יותר.
זהו ספר על אפיון לבני אדם.
Little Big Details – כל אותן האינטראקציות הקטנות שאנחנו נהנים מהן בזמן השימוש.
The Big Web Show – פודקאסט מצוין (!) הנוגע בנושאי עיצוב שונים וסופר מגוונים.
52Weeks of UX – בלוג שנכתב על ידי צמד מעצבי אינטראקטיב מצויינים שמכיל 52 פוסטים בנושאי UX שונים. קל להתמצא בו ולמצוא הסברים ל(כמעט) כל נושא שמעניין אתכם בתחום.
Boxes and Arrows – אחד מהבלוגים המוצלחים ביותר בעיניי לחוויית משתמש. הוא בנוי בצורת "מגזין" כך שכל אחד ואחת יכולים לכתוב בו תוכן הנוגע לארכיטקטורת מידע וחוויית משתמש. התוכן איכותי ומגוון.
Nielsen Norman Group – ואיך אפשר בלי NN/g, ה- Wham! של עולם ה- UX. האתר גדוש בממצאי מחקרי משתמשים ומקיף כמעט כל עניין בהיבטים של חוויית משתמש.